• شماره تماس

    031-45282081
  • تلفن همراه

    09909854315
  • آدرس دبیرخانه

    شـاهیـن شهر، خیابان عطار، فرعی 8 غربی، پردیس هنر،تماشاخانه تخصصی تئاتر جم
جشنواره ملی تئاتر اقتباس، مسیر تازه‌ای در تئاتر ایران گشوده است
  • 21 آبان 1404
  • 62

جشنواره ملی تئاتر اقتباس، مسیر تازه‌ای در تئاتر ایران گشوده است

شهرام پورعسگر که برای نگارش نمایش «جار و رنجور جنوب» از شهر ماهشهر، حائر رتبۀ نخست نمایشنامه‌نویسی در بخش نمایش‌های صحنه‌ای دومین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین‌شهر شد، برگزاری این جشنواره را گامی مؤثر درجهت تقویت جریان اقتباس در ادبیات نمایشی کشور دانست.

وی گفت: مقوله اقتباس یکی از مباحث جدی و بنیادین در عرصه نمایشنامه‌نویسی است و همواره در محافل هنری مورد توجه بوده است. برگزاری چنین جشنواره‌ای برای ما نویسندگان، نوعی انگیزه و امنیت حرفه‌ای ایجاد می‌کند؛ زیرا می‌دانیم محفلی وجود دارد که به‌طور تخصصی به ارزیابی و سنجش آثار اقتباسی می‌پردازد.

پورعسگر افزود: در جشنواره‌های مختلف، اغلب نگاه‌ها به موضوعات آزاد یا اجتماعی معطوف است، اما جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس زمینه‌ای را فراهم کرد تا نویسندگان بتوانند آثار خود را بر پایه ارتباط میان ادبیات و تئاتر ارائه کنند. وجود چنین بستری سبب می‌شود تولید نمایشنامه‌های اقتباسی در کشور افزایش پیدا کند و نویسندگان با انگیزه بیشتری به سراغ متون کهن و ادبیات فارسی بروند.

این نمایشنامه‌نویس بر اهمیت پیوند میان ادبیات و نمایش تأکید و اظهار کرد: نمایشنامه‌نویسی در ایران قدمتی حدود یک قرن دارد، اما پیش از آن، ادبیات ما سرشار از روایت‌ها، داستان‌ها و حماسه‌هایی بوده که ظرفیت‌های دراماتیک فراوانی دارند. جشنواره ملی تئاتر اقتباس فرصت مغتنمی است تا هنرمندان جوان بتوانند این روایت‌ها را کشف، بازخوانی و به زبان تئاتر امروز ترجمه کنند.

وی در توضیح آثار اجتماعی این رویداد افزود: این جشنواره دو سویه عمل می‌کند؛ از یک‌سو به نویسندگان امکان می‌دهد تا از دل متون فارسی، روایت‌های نمایشی تازه بیافرینند، و از سوی دیگر مخاطب تئاتر را با ادبیات ایرانی و جهانی آشنا می‌سازد. در واقع، این تعامل فرهنگی باعث می‌شود هم هنرمندان و هم تماشاگران نگاهی عمیق‌تر به مفهوم اقتباس پیدا کنند.

پورعسگر در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره گفت: حرکت فرهنگی جشنواره ملی تئاتر اقتباس، در صورت تداوم، می‌تواند مسیر تازه‌ای در تئاتر ایران بگشاید؛ مسیری که هم ریشه در ادبیات غنی فارسی دارد و هم به‌سوی جهان معاصر گام برمی‌دارد.