علی حسینزاده، برگزیدۀ بخش موسیقی برای نمایش نامیران در بخش نمایشهای در فضای بازِ دومین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهینشهر، با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای موضوعمحور و نقش ادبیات فاخر در فرآیند تولید آثار نمایشی تأکید کرد: جشنوارههای موضوعمحور میتوانند هنرمندان را به سمت ادبیات جدی و فاخر سوق دهند.
وی با بیان اینکه ورود به حوزه ادبیات کلاسیک ایران برای هنرمندان موسیقی نیز چارچوبهای مشخصی ایجاد میکند، افزود: وقتی پای ادبیات فاخر به میان میآید ما نمیتوانیم هر نوع موسیقی را بدون توجه به فضای متن انتخاب کنیم. باید سازبندی، رنگ صوتی و حتی نوع ملودی کاملاً هماهنگ با جنس ادبیات باشد. در موسیقی ایران، کلام همیشه مقدم بر ساز است؛ به همین دلیل آهنگساز باید مراقب باشد موسیقی بر متن غلبه نکند و هویت ادبی اثر تحت تأثیر قرار نگیرد.
این آهنگساز در توضیح تفاوت کار در حوزه اقتباس ادبی با سایر نمایشها گفت: در آثاری که ریشه در ادبیات کهن دارند، حساسیتها بیشتر است. موسیقی باید در خدمت معنا باشد و نباید فضای اثر را به سمت بیانی بیارتباط یا مدرنِ بیمنطق سوق دهد. این باعث میشود آهنگساز نسبت به انتخاب لحن و سازها دقت چندبرابری داشته باشد.
حسینزاده درباره تاثیر تداوم برگزاری جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس شاهین شهر بر رشد هنرمندان شاخههای مختلف هنرهای نمایشی اظهار کرد: قطعاً وقتی هنرمندان بدانند بستری رسمی برای کار در چارچوب ادبیات فاخر وجود دارد، انگیزه بیشتری برای ورود به این حوزه پیدا میکنند. بسیاری علاقهمندند با ادبیات غنی ایران کار کنند، اما بستر و حمایت کافی وجود ندارد. تداوم این جشنواره میتواند این امکان را فراهم کند و سطح کیفی آثار را ارتقا دهد.
